autumn, leaves, autumn colors-2290501.jpg

Specyfikacja napędu samochodów biogazem

Napęd samochodów biogazem opiera się na wykorzystaniu skompresowanego biogazu jako paliwa. Biogaz jest produkowany przez proces fermentacji organicznej w specjalnych instalacjach zwanych biogazowniami. Proces ten obejmuje rozkładanie biomasy, takiej jak resztki roślinne, odpady organiczne lub gnojowica, w warunkach beztlenowych. W wyniku tego procesu powstaje mieszanka gazów, głównie metanu (CH4) i dwutlenku węgla (CO2).

Specyfikacja napędu samochodów biogazem może różnić się w zależności od konkretnej implementacji i technologii stosowanej w konkretnym pojeździe. Jednakże istnieje kilka ogólnych aspektów związanych z napędem biogazowym, które warto uwzględnić:

Efektywność energetyczna – Samochody biogazowe mogą mieć nieco niższą efektywność energetyczną w porównaniu do pojazdów zasilanych tradycyjnymi paliwami, takimi jak benzyna czy diesel. Wynika to z różnic w właściwościach spalania biogazu oraz konieczności modyfikacji silnika. Jednakże, ciągłe postępy w technologii napędu biogazowego mają na celu poprawę efektywności tych pojazdów.

Zbiorniki na biogaz – Biogaz jest przechowywany w samochodach w specjalnych zbiornikach o wytrzymałej konstrukcji. Mogą to być zbiorniki cylindryczne lub walcowe wykonane z materiałów kompozytowych lub stalowych. Zbiorniki muszą spełniać odpowiednie normy bezpieczeństwa i być przystosowane do przechowywania skompresowanego gazu pod wysokim ciśnieniem.

Systemy wtryskowe – Samochody biogazowe wyposażone są w specjalne systemy wtryskowe, które dostarczają biogaz do komory spalania silnika. Te systemy muszą być precyzyjne i zapewniać właściwe proporcje mieszanki powietrze-paliwo w celu uzyskania optymalnej efektywności spalania.

Konwersja silnika – Często istnieje możliwość modyfikacji istniejących silników benzynowych lub dieslowskich, aby umożliwić spalanie biogazu. W niektórych przypadkach wymaga to instalacji dodatkowych komponentów, takich jak nowe wtryskiwacze, systemy zapłonowe, a także dostosowania układu sterowania silnikiem.

Infrastruktura tankowania – Samochody biogazowe wymagają specjalnej infrastruktury tankowania, która umożliwia dostarczanie skompresowanego biogazu do zbiorników pojazdu. Infrastruktura tankowania biogazu obejmuje:

  • Stacje tankowania CNG: Biogaz można tankować na specjalnych stacjach CNG (skrócona nazwa z ang. Compressed Natural Gas), które są wyposażone w sprężarki gazowe do skompresowania biogazu i umożliwiają jego napełnienie zbiorników w samochodach biogazowych. Stacje te są podobne do stacji benzynowych i są stopniowo rozwijane w różnych regionach.
  • Złącza tankowania: Samochody biogazowe są wyposażone w specjalne złącza tankowania, które umożliwiają bezpieczne i efektywne tankowanie biogazu. Złącza te różnią się w zależności od standardów stosowanych w danym regionie, np. standardy NGV1 lub NGV2.

Efektywność energetyczna – Samochody biogazowe mogą mieć nieco niższą efektywność energetyczną w porównaniu do pojazdów zasilanych tradycyjnymi paliwami, takimi jak benzyna czy diesel. Wynika to z różnic w właściwościach spalania biogazu oraz konieczności modyfikacji silnika. Jednakże, ciągłe postępy w technologii napędu biogazowego mają na celu poprawę efektywności tych pojazdów.

Emisje – Biogaz, jako produkt naturalnego rozkładu organicznego, jest uważany za odnawialne i bardziej przyjazne dla środowiska niż tradycyjne paliwa kopalne. Silniki biogazowe emitują mniej zanieczyszczeń atmosferycznych, takich jak dwutlenek węgla i cząstki stałe, w porównaniu do silników spalających benzynę lub olej napędowy. Ponadto, biogaz może być produkowany z odpadów organicznych, co przyczynia się do ich recyklingu i zmniejszenia ilości odpadów składowanych na wysypiskach.

Zróżnicowanie biogazu – Skład biogazu może się różnić w zależności od źródła, z którego jest produkowany. Zawartość metanu i innych składników gazowych może się różnić w zależności od rodzaju i jakości surowca używanego w procesie fermentacji. Dlatego ważne jest, aby pojazdy biogazowe były odpowiednio dostosowane do różnych składów biogazu i aby zapewnić optymalne parametry spalania.

Marka/ModelPojemność zbiornika biogazuZasięg na biogazie
Volkswagen Golf15 kgOkoło 380 km
Audi A3 g-tron15 kgOkoło 400 km
Mercedes-Benz B-Class B200 Natural Gas Drive16 kgOkoło 450 km
Opel Astra CNG19 kgOkoło 500 km
Seat Leon TGI17,3 kgOkoło 430 km
Fiat 500L Natural Power14 kgOkoło 350 km
Ford Transit Custom PHEV Van6 kgOk. 35 km (elektryczny)+ 386 km (biogaz)
Volvo V60 Bi-Fuel21 kgOkoło 400 km
Iveco Stralis NP (ciężarowy)Zbiorniki do 640 kgZależny od konfiguracji
Tabela zawierająca kilka modeli samochodów z napędem biogazowym.

Ważne jest również zauważyć, że specyfikacja napędu samochodów oraz maszyn rolniczych biogazem może ulegać zmianom wraz z rozwojem technologii. Wprowadzane są coraz bardziej zaawansowane systemy wtryskowe, optymalizowane silniki oraz nowe metody produkcji biogazu, co prowadzi do poprawy efektywności i wydajności pojazdów biogazowych.

Ciągnik rolniczy napędzany biogazem, przykładem rozwoju technologii, oraz kolejną opcją działalności pod samowystarczalność pod kątem, energii odnawialnej z biogazowni rolniczych.